یکی از دارایی‌های ارزشمند هر کسب و کاری برند آن محسوب می‌شود که می‌بایست در مالکیت کامل صاحبان کسب و کار باشد.

اما با رشد فضای کارآفرینی و افزایش حضور کسب و کارها در فضای آنلاین در بوم زیست کارآفرینی ایران، دغدغه ثبت علائم تجاری در فضای آنلاین با وجود رقابت زیاد بین فعالان این اکوسیستم بر روی سهم بازار، ذهن بسیاری از کارآفرینان و مالکان کسب و کار را به خود مشغول کرده است که این امر بر روی اهمیت ثبت علائم تجاری و توسعه ارزش برند به ویژه در فضای آنلاین تأکید می‌نماید. ما امروز در ثبت هما قصد داریم با مروری بر قوانین INTA ( انجمن بین‌المللی علامت تجاری)، در سال 2017، شما را با فرصت‌ها و چالش‌های ثبت علائم تجاری در دنیای دیجیتال آشنا کنیم. با ما همراه باشید.بیش از ده هزار متخصص علامت تجاری، متخصصان حقوق کپی رایت و مالکیت معنوی و نیز دانشجویان و اعضای بورد تخصصی دانشکده‌های کسب و کار از سراسر جهان، در نشست سالیانه انجمن بین‌المللی ثبت علائم تجاری که ماه مه 2017، در شهر بارسلونا برگزار شده بود، شرکت کردند. این رویداد در اروپا برای اولین بار و در سه سال متوالی برگزار شد. یکی از رسالت‌های برگزاری رویدادهایی از این دست، برجسته‌تر کردن نقش متخصصان ثبت علائم تجاری در دوران فناوری است. در حال حاضر جایگاه متخصصان برندینگ از یک جایگاه قانونی مستحکم برخوردار شده است و بسیاری از متخصصان کسب و کار آنلاین، از کارشناسان با تجربه در زمینه‌ی برندینگ و ثبت علائم تجاری در فضای آنلاین مشورت می‌گیرند.

نقش کارشناسان ثبت علائم تجاری

علیرغم تمامی تلاش‌ها و فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته در راستای بازنمایی نقش کلیدی مسئولیت‌های کارشناسان ثبت علائم تجاری در دنیای کسب و کار آنلاین، اهمیت کار آنها همچنان برای بسیاری از مالکان کسب و کار و کارآفرینان مشهود نیست. اما زمانیکه برند آنها توسط کسب و کاری دیگر استفاده شود و این همه زحمت آنها به سود دیگری تمام شود، تازه با عواقب و چالش‌های ناشی از بی‌توجهی ‌شان به کار متخصصان ثبت علائم تجاری پی خواهند برد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته، اداره ثبت اختراعات و علامت‌های تجاری ایالات متحده در سال 2013 گزارش داد که بین سال های 1985 تا 2011، ثبت علائم تجاری با نرخ متوسط سالیانه بیش از 6.5٪ رشد چشمگیری داشته است که در سال 2017 این رشد چندین برابر شده است. با شناخت فضای رقابتی اکوسیستم کارآفرینی، انتظار می‌رود در ایران فرآیند ثبت علائم تجاری به ویژه در فضای آنلاین و برای استارتاپ‌ها و کسب و کارهای آنلاین، با روند بسیار مثبت و رو به رشدی مواجه شود.

با این حال، موضوع ثبت علائم تجاری امروزه در فضای آنلاین پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که لزوم مراجعه به کارشناسان با تجربه در زمینه‌ی ثبت علائم تجاری در فضای آنلاین را بیش از پیش توجیه می‌کند. فناوری و رشد کسب و کار به ویژه در فضای آنلاین به خودی به خود، مخاطرات خاص خود را دارد که در صورت عدم رعایت مسائل و نکات قانونی مرتبط با ثبت علائم تجاری می‌تواند به مشکلاتی بزرگ تبدیل شوند. از اینرو در اکوسیستم کارآفرینی در دنیا و درحال حاضر در ایران، موضوعات مربوط به مدیریت و ثبت علائم تجاری و حفاظت از برند در بین محافل متخصصین حوزه‌ی کسب و کار و کارآفرینی، به موارد بحث‌انگیزی تبدیل شده است.

چالش ثبت علائم تجاری  در دنیای دیجیتال

سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) در تازه ترین گزارشی که از عملکرد خود در زمینه‌ی ثبت علائم تجاری منتشر نمود، به این نکته اشاره کرده است که، در سال 2016، پرونده‌های سایبری مرتبط با سرقت علائم تجاری بیش از 10 درصد افزایش یافته است و بیش از 3000 پرونده در ارتباط با تخلفات ثبت علائم تجاری در این مرکز در جریان است.

رسانه‌های اجتماعی چاقوی دو لبه

استفاده از رسانه‌های اجتماعی مانند توئیتر، فیس‌بوک، اینستاگرام و سایر موارد امروزه فرصتی را برای ارتباط بین کارآفرینان و مالکان کسب و کارها در فضای آنلاین جهت به اشتراک‌گذاری ایده‌ها، فرصت‌های همکاری و به اشتراک‌گذاری دانش مهیا کرده است که باید از این فضا به شیوه‌ای صحیح و مؤثر استفاده کرد. اما از دیگر سو، در صورت عدم رعایت الزامات حقوقی و قانونی در ارتباط با دارایی‌های مرتبط با کسب و کارتان و عدم ثبت علائم تجاری خود در مراکز معتبر، در برابر تهدید‌های اینترنتی در فضای شبکه‌های اجتماعی بی‌ دفاع خواهید بود و گاه متحمل مخاطرات سنگین مالی می‌شوید. از اینرو، عدم محافظت از برند در فضای آنلاین نوعی تهدید برای برندینگ برشمرده می‌شود.

نداشتن حریم شخصی در شبکه های اجتماعی، امکان دزدیده شدن ایده و علائم تجاری را بیش از گذشته بالا می برد. از این استفاده از این شبکه‌های مجازی و فضای آنلاین بدون ثبت علائم تجاری، مانند استفاده از چاقوی دو لبه است.

بسیاری از مردم نیز در فضای آنلاین گوش‌های خود را به صدای برندها سپرده‌اند و فالوور برندها هستند اما برندینگ در شبکه‌های اجتماعی و فضای آنلاین به این سادگی و شفاف نیست. به طور مثال، برخی از پیج‌ها در شبکه‌های اجتماعی که به عنوان صفحه رسمی یک برند معرفی می‌شوند پیج اصلی برند نیستند و توسط افرادی ناشناس ایجاد می‌شوند که در صورت عدم ثبت علائم تجاری در مراکز معتبر، امکان سوء استفاده از برند و نام کسب و کارتان بسیار زیاد خواهد بود و تمام تلاش‌هایتان در حوزه‌ی بازاریابی، مدیریت محصول و مدیریت ارتباط با مشتریان، به دلیل سهل‌انگاری در زمینه بی‌توجهی به ملاحظات ثبت علائم تجاری بی نتیجه می‌شود.

فکر کردن به شبکه های اجتماعی، به عنوان پلتفرمی رایگان جهت ارائه‌ی ایده و افزایش آگاهی برندتان برای مخاطبین هدف، ایده‌ی در خور و قابل توجهی است، اما به شرط آنکه قبل از آن، ملاحظات قانونی – حقوقی مرتبط با ثبت علائم تجاری را برای ممانعت از ارسال پیام‌های دروغین از طرف افراد ناشناس برای مخاطبین برند و کسب و کارتان و جلوگیری از ایجاد صفحات نامرتبط رعایت کرده باشید.  به اشتراک‌گذاری لوگو و علامت تجاری مرتبط با کسب و کارتان در وب و صفحات اجتماعی برای همگان ساده و قابل انجام است، به همین دلیل است که سوء استفاده رخ می دهد و مشتریان دچار سردرگمی می شوند که تنها شیوه قانونی برخورد با این معضل، استفاده از راه‌کارهای ثبت علائم تجاری در مراکز معتبر و مشاوره گرفتن از متخصصین این حوزه می‌باشد.